item2a1a3a1a1a1
item2a1a3a1a1a
logomozartorkest

De talentvolle Belgische hoorniste Diechje Minne speelt het eerste hoornconcert
van Richard Strauss met Philharmonisch Orkest Mozart, het oudste orkest van Amsterdam. Diechje (24) staat voor het eerst voor een symfonieorkest: ‘
Het gaat helemaal goed komen.

Hoe is het zo gekomen, dat jij soleert bij Philharmonisch Orkest Mozart?

'Vorig jaar studeerde ik aan het Conservatorium van Amsterdam. Ik kon toen auditie doen voor een academieplaats bij het NedPho, het Nederlands Philharmonisch Orkest. Dan doe je een jaar ervaring op bij een toporkest. Bij het NedPho heb ik jullie dirigent leren kennen Léon Bosch, solo-klarinettist bij datzelfde NedPho. Léon heeft mij gevraagd. Hij wil vaker jonge musici laten soleren met het Mozartorkest.
Voor mij is dit een fantastische kans om voor een symfonieorkest te staan. Het is de eerste keer. Als ik soleer is dat altijd met pianobegeleiding of met een harmonieorkest in België.‘

Waarom ben je hoorn gaan spelen?
‘Mijn grootvader heeft de harmonie in ons dorp opgericht. Mijn ouders hebben elkaar in de harmonie leren kennen. Mijn nonkels en tantes spelen er ook. Er waren hoorns tekort. Maar dat is niet de reden voor mijn keuze. Mijn moeder speelt dwarsfluit, en dat wilde ik eerst ook. Maar zij wou mij een bredere kijk geven op alle instrumenten. Toen ben ik samen met haar -ik was tien jaar- in een aantal klassen op de muziekschool gaan luisteren en toen ik de hoornklas binnenstapte, wist ik het.’

Waarom?
‘De klank! Ik hoor het heel graag. Het is een warme, ronde klank.’

Wat is er moeilijk aan hoorn spelen?
‘Het mondstuk is klein en fijn, en bij hoorn liggen de hoge noten, de natuurtonen, heel dicht bij elkaar. Dat maakt het soms moeilijk om geen verkeerde noot te spelen. In de Belgische volksmond noemen wij dit ‘rateren’ (van het Franse ‘rater’); in Nederland spreekt men van ‘kicksen’. Ook zitten er slechts drie ventielen op een hoorn. Veel noten speel je met dezelfde grepen. Je doet dus heel veel met embouchure en lucht. Je moet een goede conditie hebben. Ik ga regelmatig hardlopen.’

Wat doen hoornisten met hun rechterhand?
‘Die plaatsen wij in de klankbeker om een mooie, ronde klank te bekomen. Doen wij dit niet, dan gaat de klank automatisch scherper klinken, en gaat de intonatie ook een stuk omhoog.’

Hoe was de eerste repetitie met Philharmonisch Orkest Mozart?
‘Met een hoorn moet je altijd boven het orkest zien uit te komen. Je moet het orkest dragen. Forte moet dus echt forte zijn. En ik moet het orkest dwingen om bepaalde passages zachter te spelen. De eerste repetitie met het orkest was in dat opzicht een openbaring voor mij. En de muziek van Richard Strauss klonk zoveel mooier. De bogen die je maakt, de lyrische lijnen, ze zijn zoveel logischer als je met het orkest speelt. Het is echt anders als je soleert met een pianist die de hele concertpartij speelt.’

Je staat tijdens het concert met je gezicht naar het publiek, het geluid gaat niet rechtstreeks de zaal in. Is dat een nadeel?
‘Het geluid van een hoornist bereikt het publiek altijd op een indirecte wijze. Het weerkaatst tegen een muur of een gordijn achter het orkest. Je kunt wel een beetje anders gaan staan, zodat het geluid meer direct de zaal in gaat, maar indirect is toch het mooist.’

De vader van Richard Strauss was hoornist. Merk je dat in dit concert?
‘Ja. Alle aspecten van hoorn spelen komen in dit concert terug: hoog, laag, lyrisch, de techniek. Ik speel het graag maar het is niet gemakkelijk. Het eerste hoornconcert van Richard Strauss is het standaard-klassieke concert voor hoornisten. Op audities moet je altijd het eerste deel spelen. Nu mag ik eindelijk ook deel twee en drie spelen. Ik kijk er helemaal naar uit.’

Afgelopen zomer heb je je master hoorn gehaald aan het Conservatorium van Amsterdam. Hoe nu verder?
‘Als freelancer pendel ik vanuit mijn woonplaats Antwerpen op een neer tussen België en Nederland. Ik remplaceer in een groot aantal orkesten, waaronder het Brussels Philharmonic, het Gelders Orkest, Philharmonie Zuidnederland,... Ook in het NedPho kom ik nog terug. En ik speel kamermuziek met een aantal ensembles. Ik hoop ooit een vaste baan te krijgen in een orkest. Auditeren is niet gemakkelijk, achter een scherm en dan tien minuten spelen. Maar ik ga er graag voor. Intussen blijf ik als freelancer heel veel ervaring op doen.’

interview: Ewoud Nysingh
foto: Ula Wiznerowicz

Diechje Minne speelt eerste hoornconcert van Richard Strauss bij Philharmonisch Orkest Mozart

’Dit is een fantastische kans voor mij’

INTERVIEW

m1 orkest posters foto's contact dirigent home geschiedenis agenda